Asset Publisher Asset Publisher

Zasoby leśne

               Nadleśnictwa Jędrzejów nadzorowane przez RDLP w Radomiu, wg stanu na 01.01.2022 rok, sprawuje zarząd nad lasami i gruntami Skarbu Państwa o powierzchni  15 056,46 ha  z tego:

- lasy razem – 14 234,99ha

  • powierzchnia leśna – 14 617,15ha
  • powierzchnia lasów ochronnych – 7 530,49ha tj. 52,9% lasów ogółem.

 Lasy Nadleśnictwa Jędrzejów występują na siedliskach:

  • Siedliska borowe –    39,77%,
  • lasowe i olsowe –    60,23%,

 W ujęciu fizjograficznym:

  • siedliska nizinne   – 69,53%,
  • wyżynne  – 30,47%.

Powierzchniowy udział drzewostanów wg gatunków panujących na dzień 01.01.2022 przedstawia się następująco:

  • sosna – 70,45%
  • dąb – 12,02%
  • olsza – 7,61%
  • brzoza – 1,62%
  • jodła – 1,78%
  • buk – 3,68%
  • modrzew – 1,93%
  • grab – 0,50%
  • pozostałe – 0,41%. (Db.c, Os, Św, Js, Ak, Wz)

Struktura wiekowa jest następująca:

  • kl. I – 14,03%
  • kl. II – 11,43%
  • kl. III – 14,39%
  • kl. IV - 21,31%
  • kl. V - 21,24%
  • kl. VI – 4,24%
  • kl. VII – 0,59%
  • kl. VIII – 0,07%
  • KO i KDO 11,52%

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Najcenniejsze drewno sprzedane

Najcenniejsze drewno sprzedane

Blisko 450 m3 najlepszego drewna ze świętokrzyskich i radomskich lasów zostało sprzedane na III Regionalnej Submisji Drewna Szczególnego RDLP w Radomiu.

Submisję rozstrzygnięto 24 listopada w Nadleśnictwie Włoszczowa, gdzie znajdował się plac, na którym zgromadzono drewno. Oferty złożyło 9 podmiotów zajmujących się produkcją okleiny, forniru oraz drzwi i ekskluzywnych mebli.

Podobnie jak w poprzednich latach, największym powodzeniem cieszył się surowiec dębowy poszukiwany przez firmy zajmujące się produkcją wysokiej jakości oklein. Po raz kolejny zainteresowane były nim firmy nie tylko z Polski, ale też z Estonii. Rekordowy los (sztuka) pochodził z lasów Nadleśnictwa Staszów, za metr sześcienny zapłacono aż 3 410 zł (6 274 za sztukę). Charakteryzował się szczególną barwą drewna, brakiem wad na pobocznicy i wąskim bielem przy odpowiedniej długości kłody. Drewno dębowe w dobrej cenie sprzedano także z pozostałych nadleśnictw: Chmielnika, Dobieszyna, Grójca, Jędrzejowa, Ostrowca Świętokrzyskiego, Przysuchy i Rudy Malenieckiej. Łącznie z losami z Nadleśnictwa Staszów sprzedano 288 m3 tego surowca. Średnia cena za m3 wyniosła 2 181 zł.

Tradycyjnie dużo sprzedano olchy – tym razem 128 m3, pochodzącej głównie z Nadleśnictwa Włoszczowa, które było pionierem na terenie radomskiej dyrekcji w sprzedaży drewna w formule submisji. Olcha ta odznacza się unikalnym rysunkiem i barwą, rzadko spotykanymi w innych regionach kraju. Ze względu na te cechy jest poszukiwana przez producentów oklein. Najwyższą, jednakową cenę zaoferowano za trzy losy z Nadleśnictwa Włoszczowa, tj. 1 450 zł za m3.

Modrzew wystawiło Nadleśnictwo Suchedniów. Pozytywny był znaczny wzrost ceny – tym razem było to 1 679 zł za m3, czyli o blisko 700 zł więcej niż rok temu. Według naszych brakarzy przyczyną było odpowiednie przygotowanie towaru przy bardzo dobrych cechach drewna. Jesion i dąb czerwony zostały sprzedane za niższe ceny, odpowiednio 988 zł i 720 zł za m3 (ceny najwyższe).

Średnia cena sprzedaży wszystkich gatunków była wyższa niż uzyskana w trakcie pierwszej i drugiej regionalnej submisji i wyniosła 1 730 zł za m3. Doświadczenia z submisji są pozytywne – leśników cieszy to, że potrafią wyhodować i przygotować drewno o ponadprzeciętnych cechach użytkowych docenianych przez producentów z branży drzewnej. Tym bardziej że jest to produkt ekologiczny i odnawialny powstający z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju i przepisów prawa, co potwierdzają certyfikaty FSC® i PEFC. Drewno to budzi zainteresowanie nie tylko odbiorców, ale i leśników – jest to doskonała sposobność do szkoleń brakarzy. Tym samym RDLP w Radomiu potwierdziła swoje miejsce w kalendarium submisji w LP. Warte podkreślenia w tegorocznej submisji jest to, że dobrym kierunkiem jest specjalizacja w kierunku wyselekcjonowanego dębu, który jest poszukiwany przez nabywców. Kolejne spostrzeżenie dotyczy potwierdzenia marki przez olchę włoszczowską oraz ugruntowanie pozycji modrzewia, który znalazł swoich klientów.